Κιλίμια και Soumak

Όλες οι μορφές τέχνης επιδιώκουν όχι απλά να ευχαριστήσουν και να γοητεύσουν, αλλά να διεγείρουν τις αισθήσεις και τη φαντασία.

Ένα έργο, θα κριθεί σαν έργο τέχνης, ανάλογα με την επιτυχία που θα έχει να ξυπνήσει αυτήν τη διάσταση μέσα μας.

Οι γεωμετρικές φιγούρες, τα τρίγωνα, γενικά τα σχήματα, δημιουργούν μια σύνθεση που "κινείται" μέσα από ρυθμικές συνέχειες.

Η σύνθεση αυτή γεμίζει όλο το διαθέσιμο χώρο και δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να επεκταθεί ακόμη περισσότερο.

Τα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν στα κιλίμια, είναι η απλοποιημένη γεωμετρία τους, τα έντονα χρώματά τους, η γραφικές ανομοιογένειες, και η φολκλόρ θεματογραφία των κιλιμιών που έρχονται σε αντίθεση με τις βασιλικές καταβολές των χαλιών φέρνοντάς τα ακόμη πιο κοντά στην τέχνη του 20ού αιώνα που αναζητά εξωτικές, πρωτόγονες και αυθεντικές εμπνεύσεις.

Στα κιλίμια ακόμη παρατηρούμε ότι δεν έχουν υπογραφή. Είναι ανώνυμα. Η ανωνυμία είναι χαρακτηριστικό αποδεκτό στους κόλπους της αρχαίας πρωτόγονης φολκλόρ τέχνης χωρίς να μειώνεται η αξία του έργου.

Τα χαλιά χωρίς πέλος είναι κυρίως τα γνωστά μας κιλίμια και τα Soumak. Το κιλίμι, πιθανότατα προηγήθηκε του χαλιού με πέλος, έχει ύφανση τέτοια που το υφάδι μπαίνει κατά μήκος της σειράς πάνω και κάτω από τις σειρές στημονιού.

Το Soumak είναι πιο τραχιά η ύφανσή του και υφαίνεται σε σχέδιο ψαροκόκκαλο δηλ. τυλίγοντας διαδοχικά το υφάδι γύρω από τα ζευγάρια στημονιού. Συγκεκριμένα η κλωστή υφαδιού απλώνει πάνω από 4 κλωστές στημονιού και μετά πίσω και κάτω από 2 κλωστές στημονιού και στη συνέχεια πάλι 4 στημόνια μπροστά, 2 πίσω και ούτω καθ' εξής.

Η τεχνική ύφανσης στα Soumak, τα παρουσιάζει σαν ύφασμα που έχει επιφάνεια από υφάδι. Η τεχνική αυτή μπορεί να είναι απλά μόνο αυτή ή να είναι συμπληρωματική. Στην πρώτη περίπτωση, το Soumak δεν έχει ύφανση στη βάση, ενώ στη δεύτερη περίπτωση έχει χρησιμοποιηθεί στημόνι και υφάδι για τη βάση του, είναι πιο στερεό και ανθεκτικό και αναφέρεται σαν χρυσοποίκιλτο Soumak σαν αυτά που βλέπουμε.

Στα Soumak, γίνεται εκτός από μάλλινη κλωστή και χρήση μεταξωτής κλωστής και έτσι έχουμε τα ολόμαλλα -μαλλομέταξα και ολομέταξα Soumak.

Τα Soumak υφαίνονται σε όλη την Ανατολή αλλά κυρίως στον Καύκασο. Την περιοχή που είναι ανάμεσα στην Μαύρη και την Κασπία Θάλασσα.

Γενικά τα χαλιά χωρίς πέλος υφαίνονται στα ίδια σχέδια και χρώματα που υφαίνονται και τα χαλιά με πέλος από την ίδια περιοχή ή φυλή και αναγνωρίζονται από τα ίδια χαρακτηριστικά.